Norges virkelige

superstjerner

Forskerforbundet

Art Direction • Kampanje • Digital design

Trenger mer støtte til forskning

 

Norge er dårligst i Norden når det gjelder investeringer i forskning. Dette må forandres! Det er hjernekraft og innovasjon som skal sikre Norge inntektene og arbeidsplassene i fremtiden.

Etterlyser større anerkjennelse

På vegne av Forskerforbundet og Hjernekraftverk retter denne kampanjen oppmerksomheten mot forskerne, og deres ekstremt viktige arbeid. Det er forskerne som er Norges viktigste superstjerner.

Forskerne er helter i vår tid – de er menneskene som gjennom sitt samvittighetsfulle, harde og vanskelige arbeid bruker sin hjernekraft til å forbedre samfunnet.

Det er på tide å gi dem den anerkjennelsen de fortjener.

Reisende på flytoget kunne se noen av Norges virkelige superstjerner på skjermen i inngangspartiene på toget.

Opprop i digitale og sosiale medier

Strategien bak kampanjen var å påvirke opinionens innstilling til forskning som vesentlig for verdiskaping og fremtidig velferd – og slik bidra til å sette saken på den politiske dagsorden.

På nettsiden til Hjernekraftverk, kunne folk skrive under på et opprop som senere ble sendt til Stortinget. Ved å signere, fikk du samtidig navnet ditt på en «Hollywood Walk of Fame»-stjerne som takk. Dette var det mulig å dele i sosiale medier, og kampanjen oppnådde gode resultater med organisk spredning på Facebook og oppnådde flere tusen underskrifter i kampanjeperioden.

Vet lite om forskning

En film laget for sosiale medier ga indikasjoner på hvor lite folk vet om forskning. Det er innlysende behov for mer fokus, større anerkjennelse og mer støtte til forskning i Norge.

Andre involverte:

Tekstforfatter: Linda Ringstad
Konsulent: Truls B. Hilland
Prosjektleder: Janniken Klaveness
Web-utvikling: Jørgen Korneliussen
Foto: Rune Bendiksen

Se lignende prosjekter