Design for en

sunnere hverdag

Coop Gullbygg

Visuell profil • Pakningsdesign

Den sunneste kornsorten

 

Bygg var menneskets første kulturplante og en viktig del av kostholdet i tidligere tider. Bygg har mange gode helsefremmende egenskaper, og et svært høyt innhold av betaglukan som har gunstig virkning på kolesterol- og blodsukkernivået.

 

En gruppe bønder i Østfold har satset på en ny sort byggkorn, og Coop har etablert merkevaren «Gullbygg» for markedsføring og distribusjon av produkter basert på dette kornet.

Målretta design

Det er utviklet posisjoneringsstrategi, merkenavn og pakningsdesign for produktserien. Målet har vært å gi serien en klar identitet og tydeliggjøre helsefordelene produktet kan ha.

Gullbygg knekkebrød med bygg
Gullbygg Bygg- og havregrøt
Gullbygg logo

Visuelt beskrivende

Stiluttrykket i logoen gjør at assosiasjonene gjerne trekkes i retning av tradisjonelt jordbruk og rene råvarer.

Tilbake til steinalderen

Et sett med profilbærende illustrasjoner ble utviklet for bruk på pakninger og annet markedsmateriell.

Illustrasjon: Tor Edvin Strøm

Uthevet næringsfordel

For å få frem den viktigste næringsfordelen ved byggkornet, ble det lagt inn i et skilt som skiller det litt fra resten av pakningsdesignet. Dette skaper bedre blikkfang, og kan virke salgsutløsende.

Helhetlig inntrykk

Designet er utviklet innenfor rammene av Coops profilprogram for egne merkevarer, men er likevel gitt en tydelig egenart og gjenkjennelighet. Det rustikke og naturlige uttrykket fra pakningene er videreført i bildestil og andre kommunikasjonsflater.

Foto: Aina C. Hole
Styling: Sporenstrek

Se lignende prosjekter